Het aftellen is begonnen!
- De Malle
- 4 jul
- 7 minuten om te lezen
Na genoten te hebben van de teampresentatie gisteren, die veel toeschouwers naar de Grote Markt en de straten van Lille trok, richten de 184 renners op de officiële startlijst zich nu op het drukke schema dat hen tot 27 juli naar Parijs zal brengen.
Om het allemaal af te trappen, staat er een rit van 184,9 kilometer op het programma die start en finisht in Lille Métropole. Deze eerste etappe biedt de beste sprinters in het peloton de kans om voor het eerst in hun leven de gele trui te dragen: Girmay, Philipsen, Merlier en Milan dromen van succes.
Zij zullen wellicht nog even moeten wachten, maar de rittenkapers staan paraat. Dat geldt zeker voor Wout van Aert en Mathieu van der Poel, die mogelijk opnieuw tegenover elkaar komen te staan in de openingsweek, net als tijdens de klassiekers.
Negenenveertig renners maken hun debuut in de Tour: onder deze "neo's" zijn vooral de Duitser Florian Lipowitz en de Spanjaard Iván Romeo renners om in de gaten te houden.
In het stadhuis van Lille vond een ochtend vol conferenties en discussies plaats onder het motto "L’Avenir à Vélo", voor een toekomst op twee wielen.
De Tour de France-gemeenschap is geraakt door het overlijden van Jacques Marinelli, die in 1949 zes dagen de gele trui droeg.
SPRINTERS IN DE SPOTLIGHT
De strijd om de eerste gele trui van deze Tour is een droomscenario voor de sprinters sinds het parcours van etappe 1 werd bekendgemaakt. Alexander Kristoff was de laatste die van zo’n gelegenheid profiteerde, in Nice in 2020. Andere namen uit de recente geschiedenis zijn Mark Cavendish (Utah Beach, 2016), Marcel Kittel (Ajaccio en Harrogate, 2013-14) en Thor Hushovd (Straatsburg, 2006). De beste sprinters van de wereld maken zich nu op voor de strijd morgen op de Boulevard Vauban, vlak bij de citadel van Lille.
Veel ogen zijn gericht op Biniam Girmay, winnaar van drie ritten en het puntenklassement in 2024. Hoewel hij in 2025 nog geen zege behaalde, blijft de Eritreeër optimistisch: “Mijn seizoensstart was niet perfect, maar ik had wel een paar tweede plaatsen en ik voel me ongeveer even goed als vorig jaar. Deze rit winnen zal niet makkelijk zijn, maar het is een droom voor mij. Misschien krijg ik ook de kans om de gele trui te dragen na de tweede etappe naar Boulogne-sur-Mer, die mij nog beter ligt.”
Jasper Philipsen, zijn grootste concurrent vorig jaar met eveneens drie zeges, zit in een vergelijkbare situatie. Met enkel overwinningen in Kuurne-Brussel-Kuurne en een rit in de Ronde van België is zijn honger groot: “Het is de eerste keer dat de gele trui echt mijn doel is, want toen ik in 2019 voor het eerst meedeed, was ik nog heel jong.” Over zijn rivalen zegt hij: “Tim Merlier en Jonathan Milan maken zeker ook kans.”
Merlier (Soudal-Quick-Step) keert terug naar de Tour, waar hij in 2021 al een rit won. Dit keer draagt hij de Europese kampioenstrui en heeft hij al tien overwinningen dit jaar: “Er staat inderdaad veel druk op deze eerste rit, dus ik probeer daar niet te veel aan te denken. Maar toen ik op het podium op de Grote Markt stond, kreeg ik kippenvel!”
Voor Jonathan Milan (Lidl-Trek), die al zeven keer won in 2025, is het een kans om meteen op dag één de gele trui te pakken – zoals Fernando Gaviria dat deed in 2018: “Het is een compleet nieuwe uitdaging voor mij. Ik zie mezelf niet als favoriet voor zaterdag – Tim en Jasper wel – maar ik kan rekenen op een fantastische lead-out. We gaan proberen alles eruit te halen in deze ‘drag race’ om de gele trui.”
MVDP – WVA: “SOMMIGE DAGEN VOELEN ALS EEN KLASSIEKER”
De eerste tien dagen van de Tour 2025, met veel lastige aankomsten, nodigen de rittenkapers uit tot actie, te beginnen met Mathieu van der Poel (Alpecin-Deceuninck) en Wout van Aert (Visma-Lease a Bike).
“Er zitten heel wat interessante etappes tussen met veel mogelijkheden voor ons team,” zegt Van der Poel, die op zoek is naar een tweede ritzege, vier jaar na zijn iconische overwinning op de Mûr-de-Bretagne, waarmee hij ook de gele trui pakte – iets wat zijn grootvader Raymond Poulidor nooit lukte. “In massasprints rijden we voor Jasper [Philipsen], en ik help hem om zo goed mogelijk gepositioneerd te zijn,” verduidelijkt hij. “En in heuvelachtige ritten kunnen we allebei onze kans gaan. We zullen kansen krijgen, maar er zijn veel renners die zich zullen tonen, ook klassementsmannen die goed zijn in klassiekers.”
“Ik weet zeker dat sommige dagen aanvoelen als een klassieker,” bevestigt Van Aert. De Belg won tot nu toe negen Tourritten, waaronder in 2022 die in Calais (vlakbij Boulogne-sur-Mer) en op de Mont Ventoux. “Dat zijn twee van mijn mooiste herinneringen,” zegt hij. “In het algemeen zijn mijn kansen groter in ritten met korte, steile klimmen. Ik voel een goede balans binnen het team tussen onze doelen, en ik krijg steun voor mijn ambities in deze Tour. Ik ben niet bang voor druk – die is er altijd, dus dat maakt eigenlijk niet uit.”
EEN LUXUEUZE LICHTING “NEOS”
Van de 184 renners aan de start in 2025 zijn er 49 debutanten. Bert Van Lerberghe (Soudal-Quick Step) is de oudste van hen en maakt op drie maanden voor zijn 33e zijn Tourdebuut. Verwacht dat hij als een kind zo blij zal zijn, want hij heeft als taak om Tim Merlier – zijn oude schoolvriend – aan te trekken voor de sprint.
Aan de andere kant van het spectrum staat Iván Romeo (Movistar), de jongste deelnemer met 21 jaar. Hij arriveert vol enthousiasme na overwinningen in het Critérium du Dauphiné en het Spaans kampioenschap: “Ik voel geen druk: wielrennen is nog steeds een spel voor mij. Mijn prioriteit is om te leren en mijn kopman Enric Mas te helpen. Daarna ga ik misschien eens mee in een ontsnapping.” Twee debutanten wonnen vorig jaar een rit: Kevin Vauquelin en Remco Evenepoel. De Fransen Alex Baudin (EF) en Louis Barré (Intermarché-Wanty) hopen hen na te volgen.
Lidl-Trek brengt ook talentvolle debutanten mee zoals Jonathan Milan en Thibau Nys. “Het wordt geen wandeling in het park,” zegt de Belgische revelatie. “Ik ga proberen van de Tour te genieten en het beste eruit te halen – het team helpen, zelf mooie resultaten behalen en Parijs halen. Alleen al de Tour uitrijden zou een mijlpaal zijn in mijn carrière. Er zijn nog veel vraagtekens en blanco plekken. Ik ben enthousiast, maar niet zo zelfverzekerd als ik gehoopt had.”
Florian Lipowitz, die in de voetsporen van Primoz Roglic treedt en binnenkort de leiding neemt bij Red Bull-Bora-Hansgrohe, kijkt uit naar de start: “De Tour rijden was mijn grote doel dit jaar,” zegt hij onder de indruk. “Iedereen had me verteld dat deze koers speciaal is, maar het is ongelooflijk om zoveel mensen te zien juichen. Ik kan niet wachten om de bergen in te gaan!”
184 RENNERS: DE KALE CIJFERS
Er zijn 26 landen vertegenwoordigd in het peloton. Frankrijk telt de meeste renners: 38 (tegen 32 vorig jaar), gevolgd door België (29, een record sinds 1989) en Nederland (13). Voor het eerst sinds 2014 is Zuid-Afrika niet vertegenwoordigd. Eritreeër Biniam Girmay is de enige Afrikaan in het peloton. Luxemburg ontbreekt voor de vijfde keer sinds 2000. Noorwegen evenaart zijn hoogste aantal ooit met acht renners.
De gemiddelde leeftijd is 28 jaar en 343 dagen. De jongste is Ivan Romeo (21 jaar en 323 dagen), een van de 49 debutanten. Daarmee komt het totaal aantal Tour-deelnemers sinds het begin op 5.449. Romeo is ook een van de 48 witte-trui-kandidaten (geboren in 2000 of later). De oudste van hen is Remco Evenepoel, met 25 jaar en 161 dagen.
De meest ervaren renner is Geraint Thomas (Ineos Grenadiers), 39 jaar en 41 dagen oud, die aan zijn 14e en laatste Tour begint. Daarna volgen Ion Izagirre, Luke Durbridge en Warren Barguil, allen aan hun 11e deelname. Sylvain Chavanel blijft recordhouder met 18 deelnames.
De renners met de meeste ritoverwinningen in het peloton: Tadej Pogacar (17), Wout van Aert en Jasper Philipsen (elk 9).
23 PLOEGEN IN CIJFERS
In 2025 starten 23 ploegen, één meer dan vorig jaar. Nieuwkomer is Tudor Pro Cycling Team, met Julian Alaphilippe en Marc Hirschi. De veteranen zijn Movistar (43 opeenvolgende deelnames), Visma-Lease a Bike (42), en Lotto (38, ondanks een onderbreking in de beginjaren).
Intermarché-Wanty heeft de jongste ploeg: gemiddeld 25 jaar en 183 dagen. Hun oudste renner, Georg Zimmermann, is 27 jaar en heeft al vier Tours gereden. Picnic-PostNL volgt met een gemiddelde van 25 jaar en 197 dagen. XDS-Astana is de enige ploeg zonder debutanten.
De ploegen met de meeste Tourervaring: UAE Team Emirates-XRG (36 deelnames), Visma-Lease a Bike (35) en Cofidis (34). Cofidis is ook het oudste team, met een gemiddelde van 31 jaar en 104 dagen.
UAE Team Emirates-XRG heeft bijna zijn hele ploeg van vorig jaar behouden. Ineos Grenadiers, Lidl-Trek en Soudal-Quick Step daarentegen hebben elk slechts twee renners behouden.
Vijf ploegen hebben ooit het eindklassement gewonnen: Movistar en Ineos (elk 7 keer), UAE Emirates-XRG (3), Visma-Lease a Bike en XDS-Astana (2). Qua ritoverwinningen voert Visma-Lease a Bike aan met 72 zeges, gevolgd door Soudal-Quick Step (52) en Lotto (41). Uno-X en debutant Tudor hebben nog geen rit gewonnen.
“L’AVENIR À VÉLO”: RONDETAFELS VOOR EEN TOEKOMST OP TWEE WIELEN
Wanneer de fietsen van kampioenen ook worden gebruikt voor het dagelijks leven, overstijgt de Tour de France de competitie en wordt het een hefboom voor verandering. Vanuit dit idee werden vrijdag in het stadhuis van Lille meerdere rondetafels georganiseerd met vertegenwoordigers van mobiliteit, toerisme, solidariteit en educatie.
Zo werd er gesproken over fietsbeleid in steden. Burgemeester Arnaud Deslandes benadrukte hoe het label “ville à vélo” bijdraagt aan betere infrastructuur: “We zetten ons in voor continue verbetering. Als we een weg heraanleggen, gaat maximaal 50% van de ruimte naar auto’s.”
Over fietstoerisme vertelde Franck Borel (Vaucluse) over de impact van de Tour op de Mont Ventoux: “Die berg fascineert mensen door de Tour. Jaarlijks komen er 160.000 fietsers. We hebben er een 55 kilometer lang herdenkingsparcours gecreëerd.”
“LA PERRUCHE” IS NIET MEER
Jacques Marinelli, drager van de gele trui in zes ritten van 1949, is overleden net voor de start van de 112e Tour de France, zes maanden voor zijn 100e verjaardag. Hij was niet de oudste nog levende geletruidrager – Antonin Rolland werd vorig jaar 100 – maar hij droeg het geel het langst geleden (Rolland in 1955).
Marinelli werd geboren op 15 december 1925 in Le Blanc-Mesnil en werd later burgemeester van Melun (1989–2002). In 2002 verwelkomde hij daar zelfs de slotetappe van de Tour. Hij nam zes keer deel aan de Tour (1948–1954), reed hem twee keer uit en werd derde in 1949, achter de legendarische Fausto Coppi en Gino Bartali. Hij kreeg de bijnaam “la perruche” (“de parkiet”) en schreef later columns voor L’Équipe. Na zijn carrière bouwde hij een succesvolle zaak in huishoudtoestellen uit. In Melun zijn een sportcomplex, straat en criterium naar hem vernoemd.
Kommentare